A játszótér, játszótérre járás igazán fontos szerepet tölt be egy kisgyermek életében, fejlődésében. Messze túlmutat pusztán a szórakozáson – bár valljuk be, hogy abban sincs hiány a hintázás, homokozás, csúszdázás közben és természetesen a puszta élményszerzés is nagyon nagyon fontos a gyermekek mentális és egyéb jóllétéhez.
Ám ezeken túl fontos tudnunk és tudatosítanunk magunkban, hogy játék tevékenység közben gyermekünk fejlődik – például a szociális készségek terén. Hiszen a játszótér – vélhetően – az első olyan helyszínek között van egy kisgyermek életében, ahol igazán kapcsolatba kerülhet és kell, hogy kerüljön más, számára addig idegen, ismeretlen gyermekekkel. Meg kell tanuljon kapcsolódni, ismerkedni, együtt játszani, beszélgetést kezdeményezni, vagy folytatni- például a csúszdára, vagy hintára várás közben.
Továbbá természetesen a mozgásfejlődésben is hatalmas szerepet játszanak a különböző játszótéri eszközök. Korábbi írásunkban már írtunk arról, hogy A hinta az egyik legjobb fejlesztő játék eszköz, ám mostani cikkünkben a csúszda, csúszdázás fejlesztő és fontos, jótékony hatásairól fogunk bővebben írni, 3+1 pontba szedve:

0. Csúszdáról általában
A csúszdáról, csúszdázásról elmondható, hogy már nagyon régóta az életünk részét képezi. Még a felnőttek között is többen sok-sok pénzt fizetnek azért, hogy csúszdaparkban tölthessék a szabadidejüket, hiszen kétségtelenül szórakoztató tevékenység a csúszdázás, igazi adrenalin löketet ad, mely valódi élménnyel társul. Tehát az izgalmat keresők és kedvelő gyermekek és felnőttek kétségtelenül szeretik és szeretni fogják a csúszdázást minden mennyiségben.
Számos típusa és fajtája van a csúszdáknak, hiszen az egészen kis méretű – akár benti csúszdától kezdve – a hatalmas, kanyargós vízi csúszdákon át végtelen variáció létezik ugyanarra a témára. Azonban a kérdés az, hogy mi történik – esetünkben egy kisgyermekkel csúszdázás közben?
1. Térlátás, téri tájékozódás fejlődik csúszda használata közben
Felnőttként, szülőként nem is gondolnánk, hogy akár csak felmászni létrán a csúszdára is komoly feladatot jelenthet a kisebbeknek. Ilyenkor az agyuk keményen dolgozik, hiszen sok-sok dolgot kell összehangolnia – akár csak ehhez az egy – tevékenységhez is. Mindeközben pedig szinte észrevétlenül fejlődik a térlátás.
Emellett a térben való tájékozódás is ügyesedik, alakul, hiszen a csúszdára való fel és lemászás közben saját bőrükön megtapasztalják a fent és lent, magas és mély fogalmakat, illetve ezekben és ezek között való mozgásukat. És közben figyelniük, koncentrálniuk kell, hiszen például a lecsúszás közben szükséges, hogy megfelelő pozíciót vegyenek fel, hogy ne sodródjanak ki oldalra, ne akadjanak be – játék közben saját tapasztalatot szereznek magukról a térben.

2. Mozgáskoordináció – hogyan fejlődik csúszdázás közben?
A válasz röviden annyi, hogy egészen egyszerű módon! Hiszen, már pusztán azzal fejlődik, hogy a csúszdára való felmászást követően álló helyzetből a kisgyermek be kell, hogy üljön a csúszdába és ehhez bizony koordinált mozgásfolyamat szükségeltetik a számára. De ha visszalépünk egyet, akkor a létrán való feljutáshoz is bizony a két kis láb összehangolt mozgása kell, hogy megtörténjen, amihez kezdetben igen nagy odafigyelésre van szükség. Hiszen, ha egy pár éves kisgyermeket kizökkentünk, akkor akár össze is akadhatnak a lábai mászás közben, aminek megbotlás, vagy rosszabb esetben leesés is lehet a következménye.
3. Egyensúly érzék – a csúszdán
A hintához hasonlóan a csúszdázás az egyensúlyért felelős belső rendszerre van hatással – így aktívan fejleszti is azt. Mit jelent ez?
Az egyensúlyt érzékelő szervünk – mely egy igen összetett rendszert alkot – a belső fülben található. Ez a rendszer érzékeli a fejünk helyzetének változásait – lassulás, gyorsulás, elfordulás. Például ennek a rendszernek köszönhetjük, hogy becsukott szemmel is tudjuk érzékelni azt, ha fejünk helyzete változik. És a belső fülben összegyűjtött sok-sok információ mind továbbításra kerül az agyunkba, központi idegrendszerünkbe.
Ezeken túl egyéb helyekről is gyűjt be az idegrendszer információkat helyzetünk értékelése, egyensúlyunk megtartása kapcsán. Például a szemünk, törzs és lábizmok, talpbőrünk is mind-mind fontos ingereket továbbítanak.
A csúszdázás során pedig nagyon is aktivizálódik a gyermekek egyensúlyért felelős belső rendszere a sok-sok inger és mozgás és helyzetváltozás által – tehát fejlődik a gyermekek egyensúlyérzéke a csúszda használata közben.
3+1. Szociális készségek fejlődésének színtere – a csúszda
Egy délutáni során, mikor sok gyermek van lent a játszótéren, akkor elkerülhetetlen a köztük lévő kommunikáció létrejötte – akár a csúszda használata közben is.
Nem kell feltétlenül nagy volumenű társalgásokra gondolnunk ilyenkor, hiszen ez a szociális kapcsolódás apró párbeszédekkel kezdődik el. Ilyenkor megbeszélik a kicsik, hogy ki a következő, aki lecsúszik a csúszdán. Türelmet tanulnak, míg várakoznak egymásra. És megtanulják, hogy lecsúszást követően nem maradhatnak a csúszda előtt, hiszen azzal a másik gyermeket zavarják, útjában vannak.

Reméljük rövid összefoglalónk a csúszdázás fejlesztő hatásairól meghozta mindenki kedvét ahhoz, hogy sok időt töltsön kint gyermekével a szabadban, a játszótéren, a csúszdán – akár otthoni közegben. Amennyiben csúszda vásárláson gondolkodik, nálunk 3 csúszda típus közül is válogathat, különböző színekben!
Látogasson el oldalunkra és rendelje meg akár ma csúszdáink valamelyikét!
Ajánljuk facebook oldalunkat, ahol heti rendszerességgel kerülnek ki posztok – játék, játszótér témában.